NOWY DOM Z BRAMĄ NOVOFERM

Nowy dom

Budowa domu to wyzwanie, niezależnie od tego, jak zaufanej ekipie ją powierzymy, czy z jakiego projektu skorzystamy. W trakcie budowy trzeba podjąć szereg decyzji, których projekt może nie uwzględniać. Część z nich dotyczy bramy garażowej. Nasz ekspert opowiada, o czym warto pamiętać podczas budowy domu, a właściwie garażu.

Na początek garść przepisów

Kwestie związane z budową garaży reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Rozdział 10, § 102
Garaż do przechowywania i bieżącej, niezawodowej obsługi samochodów osobowych, stanowiący samodzielny obiekt budowlany lub część innego obiektu, będący garażem zamkniętym – z pełną obudową zewnętrzną i zamykanymi otworami, bądź garażem otwartym – bez ścian zewnętrznych albo ze ścianami niepełnymi lub ażurowymi, powinien mieć:

  1.  wysokość w świetle konstrukcji co najmniej 2,2 m i do spodu przewodów i urządzeń instalacyjnych 2 m,
  2.  wjazdy lub wrota garażowe co najmniej o szerokości 2,3 m i wysokości 2 m w świetle,
  3.  elektryczną instalację oświetleniową,
  4.  zapewnioną wymianą powietrza, zgodnie z § 108,
  5.  wpusty podłogowe z syfonem i osadnikami w garażu z instalacją wodociągową lub przeciwpożarową tryskaczową, w garażu podziemnym przed wjazdem do niego oraz w garażu nadziemnym o pojemności powyżej 25 samochodów,
  6.  instalację przeciwpożarową, wymaganą przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczoną przed zamarzaniem.

jeśli garaż jest połączony z częścią mieszkalną drzwiami wewnętrznymi, muszą one posiadać odpowiednie parametry przeciwpożarowe. 
Rozdział 8. § 280 [Dopuszczalność połączenia]:
 1. Połączenie garażu z budynkiem wymaga zastosowania przedsionka przeciwpożarowego zamykanego drzwiami o klasie odporności ogniowej co najmniej E I 30.

Brama podwójna czy pojedyncza?

Oczywiście jeśli mamy dwa samochody i garaż dostosowany do parkowania dwóch pojazdów, potrzebujemy albo dwóch bram pojedynczych, albo jednej podwójnej. Jeśli oba samochody eksploatowane są równie często, lepsza będzie brama podwójna. Jeśli jeden użytkowany jest rzadziej, warto pomyśleć o dwóch osobnych garażach i dwóch pojedynczych bramach.


W sytuacji, gdy mamy jeden samochód, oczywistym wydaje się zamontowanie pojedynczej bramy o standardowej szerokości 2,5 m. Ale to rozwiązanie będzie optymalne tylko wówczas, gdy garaż będzie przeznaczony wyłącznie do parkowania samochodu. Często zdarza się jednak, że oprócz samochodu w garażu przechowujemy rowery, narty, deski surfingowe, kosiarki do trawy i inne narzędzia, opony na zmianę itp. W tej sytuacji lepiej sprawdzi się szersza brama – nie będziemy musieli przeparkowywać samochodu, kiedy musimy tylko wyjechać kosiarką. Taka brama może mieć nawet szerokość 3,5 m.


Na etapie planowania zakupu bramy garażowej warto pomyśleć także o tym, jaki mamy samochód – jeśli jest to pojazd wysoki lub np. bus, trzeba wybrać odpowiednio wysoką bramę, np. o wysokości 2,375 m. Przedtem jednak – i to dotyczy każdego przypadku – należy sprawdzić, czy budowany garaż ma odpowiednią przestrzeń montażową (sprawdzamy węgarki i wysokość nadproża).

Brama pojedyncza 

Brama podwójna 

Na co zwracać uwagę?

Gniazdo elektryczne
Choć może się to wydać trywialne, często zdarza się, że podczas budowy zapominamy o tym, że brama będzie zasilana prądem, a więc trzeba odpowiednio zaprojektować instalacje i usytuowanie gniazd eklektycznych. Jedno musi znajdować się na suficie!


Właz na strych
Zdarza się, że projekt zakłada usytuowanie włazu na strych na środku sufitu w garażu, czyli tam, gdzie będzie otwierała się brama i gdzie powinna znaleźć się szyna napędu. Na etapie budowy właz warto zatem przesunąć tak, aby nie utrudniał pracy przyszłej bramy.
Myśląc o bramie garażowej warto też sprawdzić, czy w świetle prowadnic bramy nie znajdują się podciągi lub słupy – mogą uniemożliwić założenie prowadnic. Podobnie jak kable elektryczne „pociągnięte” po suficie.


Brama na wynajem?
Bramę garażową montujemy ZAWSZE po położeniu tynków. Tynki mają bowiem odczyn zasadowy i wchodzą w reakcję z ocynkowanymi elementami bramy, w wyniku czego wychodzi tzw. biała rdza. Jeśli nie mamy innego wyjścia – dobrze wietrzmy i osuszajmy pomieszczenie. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak wynajęcie „bramy na budowę”. Renomowani dystrybutorzy bram posiadają bramy uchylne, które wynajmują na czas budowy swoim klientom. Po zakończeniu prac montuje się bramę docelową (taki zabieg chroni ją przed poważnymi zanieczyszczeniami i możliwości uszkodzeń wynikających z obecności pyłów).


Konserwacja
Bramę koniecznie trzeba konserwować. Podstawą, która jest zresztą konieczna do utrzymania gwarancji, jest przeprowadzenie kompletnego przeglądu serwisowego przynajmniej raz w roku. Powinien on być wykonany przez wykfalifikowaną firmę serwisującą.
Raz na 6 miesięcy warto przesmarować substancją konserwującą rolki jezdne oraz dokładnie oczyścić prowadnice bramy, a uszczelki zabezpieczyć preparatami na bazie silikonu. W zależności od intensywności użytkowania należy wymieniać także baterie w pilocie.
Blat bramy wycieramy wilgotną ściereczką (zanurzoną w wodzie z dodatkiem delikatnego preparatu myjącego, np. płynu do naczyń). Bramy nie wolno myć w czasie mrozów.