Konserwacja bramy garażowej

   

   

   

Aby brama garażowa działała prawidłowo, powinna przechodzić regularne, okresowe przeglądy techniczne wykonywane przez wykwalifikowane ekipy serwisowe (przynajmniej raz w roku). Ale o dobry stan bramy garażowej powinniśmy – jako użytkownicy – zatroszczyć się także samodzielnie. Na czym polega prawidłowa konserwacja bramy garażowej segmentowej i dlaczego jest tak ważna?

Prace konserwacyjne mogą zadecydować o sprawnym i bezawaryjnym działaniu bramy garażowej. Są ważne, ponieważ brama przez cały rok jest wystawiona na różne warunki zewnętrzne i atmosferyczne, które mają wpływ na jej prawidłowe funkcjonowanie. Jeśli zupełnie zignorujemy zabiegi konserwacyjne, to brama garażowa może nas zawieść w najmniej oczekiwanym momencie – zaciąć się lub w ogóle nie uruchomić.

Najważniejsze elementy bramy garażowej, na które powinniśmy zwracać uwagę z myślą o ich konserwacji, to m.in.: uszczelka dolna, uszczelki boczne, okucia bramy, linki, dolne rygle, fotokomórki.

JAK DBAĆ O BRAMĘ GARAŻOWĄ?

Brama garażowa nie lubi brudu (pył, błoto, piasek), zalegającej na jej powierzchni wody, a zimą także śniegu lub szronu (zbierających się zwłaszcza w okolicach dolnej uszczelki). Dlatego powinniśmy zadbać o jej czystość i suchość – szczególnie w przypadku newralgicznych elementów bramy. Czyszczenie i osuszanie bramy to jedne z podstawowych czynności konserwacyjnych. Pamiętajmy jednak, aby zimą nie czyścić bramy „na mokro”, a jeśli już jest taka konieczność, to dokładnie osuszyć czyszczone powierzchnie.

     

    

JAK CZĘSTO KONSERWOWAĆ, CZYŚCIĆ LUB OSUSZAĆ BRAMĘ?

Zawsze i jak najszybciej:

  • po montażu bramy;
  • po zakończeniu prac budowlanych (jeśli na ich czas nie mieliśmy zamontowanej bramy zastępczej).

W warunkach zwykłego użytkowania brama garażowa powinna być czyszczona i konserwowana minimum 2 razy w roku lub na bieżąco – za każdym razem, gdy wydaje niepokojące dźwięki (skrzypienie, piski), gdy jest mocno zanieczyszczona lub zawilgocona. Dodatkowo warto zadbać o bramę przed zimą, co pozwoli uniknąć przymarzania poszczególnych jej elementów.

JAK PRZEBIEGA PRAWIDŁOWA KONSERWACJA?

W pierwszej kolejności powinniśmy oczyścić (z brudu, kurzu, starego smaru) miejsca trudno dostępne (pod uszczelkami, między sekcjami), np. przy pomocy sprężonego powietrza. Pozostałe, łatwo dostępne elementy i płaszcz bramy garażowej możemy wyczyścić ręcznie, ale unikając mocnego szorowania, które może doprowadzić np. do uszkodzenia powierzchni. Dlatego, aby nie szukać potem odpowiedzi na pytania typu: jak usunąć rysy z bramy garażowej, bramy garażowe czyśćmy suchą lub myjmy wilgotną ściereczką / szczotką z miękkim włosiem (nasączoną wodą lub łagodnym detergentem) i opłukujmy wodą (nie używajmy jednak do tego myjek ciśnieniowych).

Następnie, po wyschnięciu bramy garażowej i osuszeniu (np. suchą ściereczką) jej trudno dostępnych elementów, w których mogła się zebrać woda, możemy zakonserwować uszczelki bramy specjalnym silikonem. Do konserwacji trzpieni zawiasów i rolek posłuży nam suchy smar. Nie powinniśmy jednak smarować prowadnic – wystarczy, że oczyścimy je z brudu.

Do konserwacji bramy garażowej powinniśmy oczywiście używać specjalistycznych środków – produktów rekomendowanych przez producenta bramy. Novoferm posiada w swojej ofercie sprzedażowej m.in. suchy smar i płynny silikon w aerozolu.

Suchy smar – niebrudzący, odporny na niską i wysoką temperaturę środek smarny, służący do suchego (po odparowaniu aerozolu) smarowania miejsc wymagających poślizgu, m.in. elementów bram garażowych, takich jak: zawiasy, prowadnice, sprężyny, a także do konserwacji elementów napędów. Zapewnia skuteczne smarowanie, nie spływa z pionowych powierzchni i jest odporny na zanieczyszczenia.

Silikon do bram – chroni, ale także smaruje elementy z gumy, tworzywa i metalu; konserwuje powierzchnie, zabezpiecza je przed kurzem, nadaje połysk, czyści i chroni przed wilgocią; sprawia, że materiał nie kruszeje oraz nie przykleja się. Jest idealny do konserwacji uszczelek bram garażowych, ponieważ zapobiega ich twardnieniu i przymarzaniu w okresie zimowym. Sprawdza się także jako smar paska napędu bramy garażowej.

Obejrzyj film i dowiedz się, jak wygląda prawidłowo przeprowadzona konserwacja bramy z użyciem profesjonalnych produktów:

BRAK KONSERWACJI I ZŁE UŻYTKOWANIE BRAMY – NAJCZĘSTSZE PROBLEMY
  • Zanieczyszczone elementy bramy (przestrzenie pod uszczelkami bocznymi, w obrębie prowadnic, rolek, zawiasów) – brama garażowa może wydawać odgłosy tarcia, skrzypienia, zgrzytania lub strzelania.
  • Dolne rygle – w przypadku bram uchylnych również mogą być narażone na przymarzanie w okresie zimowym, jeśli będą narażone na stały kontakt ze śniegiem i błotem poślizgowym.
  • Fotokomórki montowane przed bramą garażową – silnie zabrudzone lub zaśnieżone nie będą działać prawidłowo; fotokomórki zamontowane w świetle bramy (montaż w ościeżnicy) również wymagają okresowego oczyszczania z osadzającego się brudu.
  • Metalowe elementy bramy – jeśli garaż jest źle wentylowany, a zbiera się w nim woda (wwieziona do garażu na mokrym lub źle odśnieżonym pojeździe lub przedostająca się z zewnątrz, np. w wyniku złego montażu „dłuższego pióra” uszczelki dolnej), wówczas zwiększa się wilgotność w pomieszczeniu i rośnie ryzyko pojawienia się rdzy na metalowych elementach bramy, takich jak: sprężyny, zawiasy, rolki.
  • Napęd – jeśli brama pozostaje zbyt długo otwarta, np. podczas mrozów, części elektroniczne napędu mogą zostać uszkodzone.
  • Elementy ruchome – nieregulowane i niesmarowane (szczególnie ważne jest smarowanie uszczelek smarem silikonowym, zwłaszcza dolnej) mogą ulec zniszczeniu lub zaburzyć prawidłową pracę bramy.
  • Powierzchnia bramy – może ulec uszkodzeniu, jeśli zostanie mocno zabrudzona, np. w wyniku prac remontowych prowadzonych na zewnątrz domu lub wewnątrz garażu, albo jeśli będzie narażona na działanie niekorzystnych czynników, np. soli stosowanej do odśnieżania podjazdu.