Rodzaje bram garażowych – to warto wiedzieć

Zakup bramy garażowej to inwestycja długoterminowa. Trzeba więc dokonać dobrego wyboru, aby korzystanie z niej było komfortowe przez cały okres użytkowania. Na wybór bramy garażowej wpływ ma m.in. wielkość garażu, jego konstrukcja, wymiary wyjazdu z garażu oraz wielkość pojazdu, który będzie w nim parkować. Podpowiadamy, czym różnią się między sobą poszczególne modele, by ułatwić znalezienie odpowiedniej bramy garażowej.

Brama garażowa to obok drzwi wejściowych wizytówka każdego domu. Ważne, aby stanowiła harmonijną całość z bryłą budynku i jego otoczeniem. Nie wystarczy jednak, aby dobrze się prezentowała. Najważniejsze są jej walory użytkowe oraz funkcjonalność. Ze względu na sposób otwierania do wyboru mamy bramy segmentowe, bramy uchylne, bramy rozwierne oraz bramy rolowane.

 

Bramy segmentowe

Największą popularnością cieszą się segmentowe bramy garażowe, które – jak sama nazwa wskazuje – składają się z kilku segmentów, najczęściej od 3 do 8. Bramy segmentowe dzielą się na boczne i górne, w zależności od sposobu otwierania: panele mogą się przesuwać albo do góry, albo na bok, chowając się pod sufitem albo przy ścianie. W związku z takim sposobem otwierania bramy segmentowe nie zajmują dużo miejsca, a więc nie potrzebują przestrzeni na zewnątrz garażu, co jest ich niewątpliwym atutem. Bramy segmentowe można montować do dowolnego kształtu otworu wjazdowego w garażu, nawet takiego, który ma nadproże w formie łuku. Sprawdzą się również w garażach wychodzących prosto na ulicę. Modele bram bocznych umożliwiają wchodzenie do garażu nawet wówczas, gdy brama nie została jeszcze całkowicie otwarta.

Bramy rolowane

Ze względu na sposób działania bramy rolowane nazywa się także żaluzjowymi, bo funkcjonują podobnie jak rolety okienne. Ich atutem jest to, że zajmują niewiele miejsca. Bramy tego typu wykonane są ze stalowych lub aluminiowych elementów, połączonych na całej długości ramy bramy. Elementy te w trakcie otwierania bramy nawijają się na wałek znajdujący się w skrzynce umieszczonej tuż nad wjazdem do garażu. Atutem tego rodzaju bram, oprócz ich szczelności, jest również uniwersalność zastosowań, np. w wąskich garażach o krótkim podjeździe, gdzie nie sprawdziłyby się ani boczne, ani górne bramy segmentowe.

 

Bramy rozwierne

Jest to najstarszy typ bramy garażowej, który przechodzi już powoli do historii, ale też jednocześnie model ten stanowi najbardziej ekonomiczny sposób na zamykanie garażu. Bramy rozwierne potrzebują co najmniej dwóch metrów wolnego miejsca przed garażem, by na tej przestrzeni zmieściło się otwierające się skrzydło. W związku z takim sposobem otwierania, bramy tego typu nie nadają się do garaży, z których wyjazd prowadzi wprost na ulicę. Modele rozwierne są uciążliwe w użytkowaniu szczególnie śnieżną zimą, gdy przed garażem zalegają hałdy śniegu, które przed otwarciem bramy należy odgarnąć. Choć nie zawsze istnieje w nich możliwość zamontowania napędu, mają wciąż swoich zwolenników, którzy doceniają ich niezawodność i nieskomplikowany sposób konserwacji oraz przyjazną cenę.

Bramy uchylne

Bramy uchylne również zaliczają się do rozwiązań starszego typu, ale wciąż znajdują zwolenników ze względu na przystępną cenę. Zasada ich działania jest prosta – najpierw należy przyciągnąć do siebie skrzydło bramy, a następnie sprawić, by przemieszczało się w górę po prowadnicach. Tym sposobem dotrze nad samochód, aby na koniec schować się w garażu pod jego sufitem. Atutem bram uchylnych, oprócz ceny, jest też to, że można je z powodzeniem montować nawet w garażach z niskim nadprożem, które standardowo powinno wynosić co najmniej 20 cm. W sytuacji, gdy ta wartość jest niższa, sprawdzi się właśnie brama uchylna, ponieważ jej montaż w ogóle nie wymaga nadproża. Wadą bram uchylnych jest, pozostawiająca sporo do życzenia szczelność oraz to, że do otwarcia potrzebują, podobnie jak bramy rozwierne, dość dużo miejsca – przy otwieraniu dolna część bramy wysuwa się na ok. 1,5 m przed garaż. Nie zaleca się więc montowania tego typu bramy garażowej, gdy dysponujemy niewielkim podjazdem.